Stingmusik

logo stingmusik

Böcker

book-image 1

Praktisk Harmonilära och Ackordspel
ISBN 9789197113380 (Sting Musik)

Praktisk Harmonilära och Ackordspel behandlar harmoniken i visor samt ackorduppbyggnad, harmonisering, stämföring, funktionsanalys, ackordanalys m.m. Materialet är uppdelat i en faktadel och en övningsdel, 177 respektive 67 sidor.

UTDRAG / EXEMPEL / FACIT

RECENSIONER

Waldemar Röjder
Musikkultur, nr 2 1981

Det här är ett ambitiöst och väl genomtänkt paket

Med exempel, från de klassiska mästarna vill författaren lära ut konsten att arrangera i två till fem stämmor. Faktadelen går systematiskt igenom hela arbetsgången, från enkla melodiska grundprinciper till ganska stora arrangemang. På CD-skivan kan man höra hur de stora grabbarna löst motsvarande problem. Hela 161 exempel är inspelade vilket torde vara svårslaget. Givetvis blir det snuttigt, men exemplen är tillräckligt långa för att vara meningsfulla. Ljudkvalitén är utmärkt. Övningsboken följer faktadelens uppläggning. Det är dock knappast meningen att man skall göra alla övningar, det hade nog knäckt även den mest ambitiöse. För att hänga med krävs det en del förkunskaper, främst i harmonilära. Närmast är paketet tänkt för studerande vid musikhögskolor, folkhögskolor och gymnasier med speciallinjer. Det passar också bra för musiklärare som vill förkovra sig eller för den ganska stora grupp musikamatörer som ibland arrangerar till husbehov.

Alcides Anibal Granado Bazaes
3 dec 2015

Grundlig och mer avancerad musikteori bok både för nybörjare, medel och avancerade elever. Använder den konstant hemma vid mina självstudier och som teori/övningsbok med min privat musiklärare. En otrolig bra bok som beskriver noggrant grammatiken inom musikteori och med det förklarar den på ett mycket enkelt sätt det mest svåra inom teorin.

Mycket givande bok, min bibel!